Palaute punaisista puukengistä

Kuva: EK

Kuva: EK

Sain opiskelijalta jokin aika sitten kannustavaa palautetta, jossa kiitettiin opetustani ja kuvattiin toimintatapaani ”lämpimäksi mutta jämäkäksi”. Positiivinen palaute tuntui rankan päivän jälkeen hyvältä, ja sai minut pitkästä aikaa muistamaan päivän, jolloin sain eräässä vakuutusyhtiössä pitämästäni koulutustilaisuudesta kaksi täysin vastakkaista palautetta. Ensimmäisessä osallistuja kuvasi päivää ”onnistuneeksi” ja minua ”karismaattiseksi”, toisessa taas osallistuja piti päivää ”täysin turhana” ja sanoi minun ”lässyttävän kuin vähä-älyisille”. Muut lähes 90 palautetta sijoittuivat näiden kahden ääripään välille. Millaista palautetta sitten pitäisi uskoa? Olinko lässyttäjä vai karismaattinen puhuja? Oliko tässä nyt peiliin katsomisen paikka?

Etenkin opettajana joudun joka päivä hyväksymään sen tosiasian, että persoonani ei miellytä kaikkia. (”Etenkin opettajana” sen vuoksi, että ollessani yliopistolla tutkijana saattoi olla päiviä, jolloin en puhunut kenellekään muulle kuin lipuntarkastajalle junassa.) Opetustyyli, joka sopii toiselle, ei sovikaan toiselle. Joskus on hyviä päiviä, joskus huonoja päiviä, aina en jaksa itsekään innostua lauseenvastikkeista. Opiskelijoiden odotuksetkin voivat olla niin ristiriidassa todellisuuden kanssa, että tyytymättömyys on taattu. Myös opiskelijan tausta ja aiemmat kokemukset vaikuttavat siihen, millaisena hän opettajan näkee. Erään kurssin lounastauolla sain osallistujalta hämmentävää palautetta: ”Sä olet jotenkin pelottava.” Lounaan aikana keskustelimme pelottavista piirteistäni ja pelottavuuteni syy selvisi: ääneni ja ulkonäköni toivat osallistujan mieleen erään hänen tehokkaan ja kaikkitietävän päällepäsmärisukulaisensa.

Palaute on tärkeää, sillä hyvin annettu perusteltu palaute pitää meidät oikeassa suunnassa ja auttaa toistamaan onnistuneen suorituksen. Lisäksi kannustava palaute piristää päivää, lisää työtyytyväisyyttä, vähentää sairauspoissaoloja ja parantaa työtehoa.

Olen aiemmin tässä blogissa antanut ohjeita palautteen antamiseen. Tässä vielä tiivistetyt ohjeet palautteen vastaanottoon:
1) Kun palaute kohdistuu persoonaasi (”ärsyttävä ässävika”), älä kallista sille korvaasi. Paitsi että positiivista palautetta kannattaa kuunnella myös silloin, kun se kohdistuu persoonaan, sillä siitä tulee hyvä mieli.
2) Kun palaute kohdistuu opetustapaasi, sellaisiin ulkoisiin olosuhteisiin, joihin voit vaikuttaa, tai kurssin sisältöihin ja painotuksiin (”tehtävien ohjeistus oli epäselvä ja työmäärä oli kurssin laajuuteen nähden kohtuuton”), korjaa suuntaa tulevaisuudessa.
3) Kun palaute kohdistuu kenkiisi (”ihanat punaiset puukengät”), valitse samat kengät seuraavallekin tunnille!

Mainokset

Yksi ajatus artikkelista “Palaute punaisista puukengistä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s